mobile-menu facebook twitter youtube

Het Antwerp Philharmonic Orchestra zorgt al bijna drie decennia voor de muzikale begeleiding van ‘Night of the Proms’ in het Sportpaleis. De muzikanten zijn vaak freelancers die ook achter de schermen maximaal ondersteund worden, onder meer door payrollbureau Tentoo, dat al vijf jaar fungeert als juridische werkgever voor de freelancemuzikanten zonder zelfstandigenstatuut.

Sinds het begin van de jaren negentig wordt het orkest voor ‘Night of the Proms’ handmatig samengesteld. “Zo slagen we erin om voor elke editie een groep getalenteerde en gemotiveerde muzikanten samen te brengen“, schetsen producer Lode Vereecke en tourmanager Mira Van de Vyver. “Afhankelijk van het type optreden werken we een paar dagen of weken samen met dezelfde muzikanten. Beethoven of James Brown: zelfs een beroepsmuzikant heeft niet alle muziekgenres onder de knie.” Wanneer Lode en Mira een orkest samenstellen maken ze een selectie op basis van de gevraagde instrumenten en de beschikbaarheden van de muzikanten. “De grootte van ons orkest schommelt meestal tussen de 20 en 70 musici. We kunnen gelukkig een beroep doen op een grote poule vaste orkestleden. Af en toe houden we audities om nieuw talent aan te trekken.”

Freelancen met en zonder zelfstandigenstatuut
De helft van de muzikanten freelancet met zelfstandigenstatuut. Zij factureren zelf. Maar de andere helft werkt samen met Tentoo, dat optreedt als uitzendbureau door twee types overeenkomsten aan te gaan: een arbeidsovereenkomst tussen Tentoo en de freelancer, en een commerciële overeenkomst tussen Tentoo en de gebruiker (hier: het Antwerp Philharmonic Orchestra vzw). Tussen de freelancer en de gebruiker wordt er geen contract opgesteld, maar beide partijen moeten onderling wel afspraken maken rond de concrete uitvoering van de taken.

Flexibel werken
Die driehoeksrelatie zorgt ervoor dat een freelancer flexibel kan werken, eventueel voor meerdere klanten, zonder daarom het statuut van zelfstandige op te nemen. Ook voor de gebruiker niets dan voordelen, want praktische zaken, zoals uitbetaling van de vergoedingen, valt onder de verantwoordelijkheid van Tentoo. “Vijf jaar geleden hadden wij nog niet veel ervaring met orkestmanagement. Tentoo bleek direct een grote meerwaarde”, klinkt het bij Lode en Mira. “Er zijn zodanig veel dingen waarop je moet letten en de wetgeving is verrassend complex. Té complex om alle administratie en contracten zelf in handen te nemen. De onkostenvergoeding voor de muzikanten varieert bijvoorbeeld van land tot land. Als we dan in Frankrijk of Duitsland spelen, moet je daar wel rekening mee houden. Ook de loonsadministratie vraagt veel aandacht, aangezien de muzikanten een bepaald bedrag per prestatie betaald krijgen.”

Totale gemoedsrust
“We hebben destijds navraag gedaan bij andere payrollbureau’s, maar we kwamen uiteindelijk toch altijd bij Tentoo uit. Vooral de vlotte aanspreekbaarheid geeft gemoedsrust. Alle communicatie verloopt snel en vlot, en als we eenmaal bepaalde informatie hebben doorgegeven, hoeven we nooit een reminder te sturen. Wij op onze beurt proberen net zo snel te antwoorden zodat iedereen zijn deeltje van het werk doet en de muzikanten er wel bij varen”, legt Lode uit. “Ook voor de artiesten zelf is Tentoo trouwens de beste keuze. Ze worden vaak al op weekbasis uitbetaald. Andere payrollbureaus willen liever eerst zelf betaald worden vooraleer ze de vergoedingen aan de freelancers storten. De onderlinge vertrouwensband tussen Antwerp Philharmonic Orchestra en Tentoo is dan ook erg sterk.”