mobile-menu facebook twitter youtube

De evenementensector heeft officieel groen licht gekregen van de Vlaamse overheid. Concerten, openluchttheaters en festivals mogen opnieuw georganiseerd worden en plaatsvinden, met enkele bijkomende regels weliswaar om een coronaveilig evenement te garanderen. Kriebelt het ook bij jou om terug een evenement op poten te zetten, maar heb je nog geen goed zicht op de geldende regels? Dan vind je hier een kort overzicht. 

Sinds 9 juni zijn culturele evenementen tot 400 personen in de buitenlucht mogelijk. Daarbij is het toegestaan dat het publiek rechtstaat. In een zaal mag de bezetting maximaal 75 procent zijn, met een maximumaantal bezoekers van 200 personen. Zij moeten wel gedurende het evenement neerzitten.  

Het zomerplan 

Voor het inzetten van de volgende drie fases dienen de doelstellingen over enerzijds de coronabezetting op intensieve zorg en anderzijds de vaccinatiegraad behaald te zijn. Het overlegcomité bekijkt voorafgaand aan iedere fase of de volgende fase kan worden ingezet. Ondertussen zetten wij hier al de voorlopige regelgeving voor de tweede en derde fase op een rijtje. De tweede fase wordt normaal gezien ingezet op 1 juli. Evenementen buiten mogen maximaal 2500 personen toelaten. Binnen is de maximale zaalbezetting 80 procent, met een maximum van 2000 personen. 30 juli is de vooropgestelde datum voor de start van de derde fase. Een publiek van 5000 personen is buiten toegelaten. Binnen mag de volledige zaalbezetting worden gebruikt, met een maximum van 3000 personen. De laatste fase start op 1 september, maar het is nog niet duidelijk welke regels hierbij zullen gelden.  

Evenementen in de buitenlucht met een omvangrijke bezettingscapaciteit als een Tomorrowland, Pukkelpop of Rock Werchter, zijn terug toegelaten vanaf 13 augustus. Alle bezoekers moeten vooraf een vaccinatiebewijs of een recente negatieve PCR-test kunnen voorleggen. 

Verplichte formulieren 

Verder is het invullen van het COVID Event Risk Model (CERM) verplicht voor alle activiteiten binnen en buiten, te vinden via deze link https://www.covideventriskmodel.be/. Organisatoren die reeds een evenementenaanvraag deden, zijn eveneens verplicht het document in te vullen. Hierin wordt in een vragenlijst gepolst naar de voorziene hygiënemaatregelen. Als het evenement veilig kan verlopen binnen de huidige coronanormen, dan krijg je groen resultaat en mag je het aanvragen bij de stad. Zoals altijd heeft iedere stadsdienst een aanvraagtermijn voor evenementenvergunningen. In Antwerpen dient dit minimaal drie weken op voorhand te gebeuren. In Brussel, Gent en Hasselt zes weken en in Brugge en Genk vier weken. Op de website van de stadsdienst evenementen is dit eenvoudig te vinden. Upload hierbij de groene score als pdf bij de evenementenaanvraag. De stad zal opnieuw beslissen of je evenement veilig kan verlopen vooraleer je een vergunning krijgt. Het is ook mogelijk een rood resultaat te krijgen na het invullen van de vragenlijst. Om de organisatoren te helpen een veilig evenement op te zetten, wordt er een helpdesk opgericht van de Vlaamse overheid. 

Tot slot is er het COVID Infrastructure Risk Model (CIRM). Enkel organisatoren van een evenement binnen zijn verplicht dit in te vullen. Voor andere organisatoren kan het document nog steeds een handige leidraad vormen. Het bestaat namelijk uit een checklist die nakijkt of COVID-19-veiligheidsrisico’s worden beperkt. Deels komt dit document overeen met de veiligheidsparameters uit de CERM, alleen spitst het zich toe op de veiligheid van de zaal en het materiaal. 

Coronaveilig organiseren 

Om evenementen coronaveilig te laten verlopen, moet je enkele basisregels volgen. Ondertussen zijn die grotendeels vanzelfsprekend geworden en zal dit geen grote moeite meer zijn. Zo zijn mondmaskers verplicht voor alle bezoekers ouder dan twaalf jaar. Hierbij blijven de afstandsregels gelden voor personen die niet in dezelfde bubbel zitten. Ook ontsmetten blijft noodzakelijk: reinig meubels die gebruikt zijn en voorzie handdesinfectie. 

Nu de coronaregels de organisatoren maar met extra werk opzadelen, is het fijn een stukje werk uit handen te kunnen geven. Tentoo kan al een last van je schouders halen door de personeelsbeheersing over te nemen. Zowel het vast als flexibel personeel kunnen wij beheren, dus ook studenten en freelancers. Als organisator kun je alle belangrijke informatie terugvinden via ons overzichtelijk onlinesysteem. 

Wil je er daarentegen zelf weer volledig invliegen zonder de administratieve kopzorgen? Misschien omdat je horecabaantje gesneuveld is, je een carrièreswitch wilt maken of je vertrouwde branche even stillag. Dan kun je ook op Tentoo terecht. Wij gidsen je door de regels en nemen de administratieve taken van je over. Zowel met als zonder zelfstandigenstatuut kun je bij ons terecht. Ben je student en kriebelt het om te ondernemen? Ook dan kan je bij ons terecht.